Disabled Persons Service - Airport Guide from Arrival to Departure
Parking lots
Getting to the terminal.
Baggage check-in and security check.
Special assistance at the airport.
When does a disabled person have to travel with a carer?
Blind and visually impaired people.
Parkingi
Parkingi lotniskowe mają specjalne miejsca przeznaczone dla pojazdów osób niepełnosprawnych. Miejsca te są oznaczone odpowiednimi symbolami i znajdują się blisko wejść do terminalu. W pobliżu wejść do terminalu znajdują się miejsca postojowe dla taksówek, umożliwiające wygodny dojazd i odjazd z terminalu.
Przewoźnicy dysponują samochodami umożliwiającymi przewóz osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich, a także przewóz samych wózków inwalidzkich.
Popularne parkingi przy lotnisku dostosowane dla osób niepełnosprawnych:
name of the parking | price for 7 days | facilities |
SkyWay Parking
Chopin Airport Warsaw Okęcie
|
119,00 zł | ogrodzony, oświetlony, monitorowany, obsługa 24/7, faktura vat |
Park KING 24H
Chopin Airport Warsaw Okęcie
|
140,00 zł | fenced, illuminated, monitored, service 24/7 |
Parking Mpark
Warsaw Modlin Airport
|
90,00 zł | fenced, illuminated, monitored, service 24/7, vat invoice |
PERI Parking 24H
Katowice Pyrzowice Airport
|
140,00 zł | fenced, illuminated, monitored, 24/7 service, vat invoice |
B1 Parking
Krakow Balice Airport
|
100,00 zł | samochody osobowe, ogrodzony , oświetlony, monitorowany, obsługa 24/7 , faktura vat |
Parking R1 24H Comfort
Chopin Airport Warsaw Okęcie
|
229,00 zł | fenced, illuminated, monitored, service 24/7, vat invoice |
Krispit Parking 24
Chopin Airport Warsaw Okęcie
|
140,00 zł | fenced, illuminated, monitored, service 24/7 |
Parking Dominik 24H
Chopin Airport Warsaw Okęcie
|
200,00 zł | fenced, illuminated, monitored, service 24/7, vat invoice |
Parking Odlot P1 24H Comfort
Chopin Airport Warsaw Okęcie
|
261,00 zł | fenced, illuminated, monitored, service 24/7, vat invoice |
JG Parking
Warsaw Modlin Airport
|
95,00 zł | fenced, illuminated, monitored, service 24/7, vat invoice |
Na zatoce Kiss&Fly znajduje się również wyznaczone miejsce postojwe dla osób niepełnosprawnych.
Dojście do terminalu
Szlak prowadzący do terminalu jest oznaczony piktogramami z symbolem osoby niepełnosprawnej w kolorze błękitnym. Dodatkowo w otoczeniu terminalu, jak i w jego wnętrzu zlokalizowane zostały punkty przywoławcze, które dają możliwość wezwania specjalnej asysty.
Punkty przywoławcze oraz wszystkie udogodnienia i usługi przeznaczone dla osób niepełnosprawnych są oznaczone takimi samymi piktogramami w kolorze błękitnym.
Odprawa bagażowa i kontrola bezpieczeństwa
Osoby z niepełnosprawnościami potrzebujący asysty powinny się pojawić min. 2 godziny przed wylotem. To pozwoli nadać bagaż i np. wózek inwalidzki bez potrzeby ustawiania się w kolejce. Standardowy składany akumulatorowy wózek inwalidzki jest przewożony za darmo i nie jest wliczany w masę bagażu (zaleca się dołączenie instrukcji do składania wózka, co ułatwi pracę obsłudze).
Dodatkowo kontaktując się z pracownikiem obsługi lotniska odpowiednio wcześniej, asysta będzie czekać z wózkiem inwalidzkim do użytku na lotnisku w chwili przybycia. Po przejściu przez kontrole bezpieczeństwa, można posiadać jako bagaż podręczny laski, kule i inne urządzenia wspomagające samodzielne poruszanie (podczas lotu będą one schowane w kabinie do przechowywania rzeczy niebezpiecznych).
Osoby autystyczne lub z zespołem Aspergera jeśli wcześniej poinformują personel, mogą podejść do kontroli bezpieczeństwa poza kolejką i otrzymać kartę pierwszeństwa wstępu na pokład.
Kontrola bezpieczeństwa osób niepełnosprawnych może potrwać nieco dłużej niż dla pozostałych podróżnych. Osoby niepełnosprawne podlegają tym samym procedurom kontrolnym, co osoby pełnosprawne.
Asysta specjalna na lotnisku
Asysta specjalna to bezpłatna pomoc, której udziela pasażerowi pracownik lotniska. W ramach tej usługi pracownik może - w zależności od potrzeb pasażera - towarzyszyć mu przez cały proces odprawy i kontroli, aż do zajęcia miejsca w samolocie.
Dzięki usłudze asysty, osoby z niepełnosprawnością mogą bez problemów przejść przez cały proces przygotowania do lotu oraz bezpiecznie wsiąść do samolotu. Po przejściu kontroli bezpieczeństwa pasażerowie niepełnosprawni oczekują na wejście na pokład samolotu w salach odlotowych, w których znajdują się specjalnie przystosowane siedziska (miejsca zarezerwowane).
W przejściu z sali odlotowej na pokład samolotu towarzyszy mu pracownik asysty. Od wejścia na pokład samolotu dalszej pomocy pasażerowi udziela personel linii lotniczej. Jeśli zajdzie taka potrzeba pracownik pomoże przy przechowywaniu i pobieraniu bagażu w samolocie.
Asysta specjalna to także pomoc udzielana po zakończeniu lotu. Pracownik lotniska pomoże pasażerowi wysiąść z samolotu przy wykorzystaniu wind, wózków inwalidzkich i zapewni mu pomoc podczas odbierania bagażu i kontroli bezpieczeństwa.
Niektóre z lotnisk i linii lotniczych posiadają w swojej ofercie specjalne saloniki dla klientów z wymaganiami specjalnymi, które są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i z ograniczoną mobilnością.
Aby skorzystać z asysty specjalnej, należy poinformować o tym przewoźnika podczas procesu rezerwacji i kupna biletu. Zwykle Lotnisko prosi o kontakt z przedstawicielami najpóźniej na 72 godziny przed lotem bądź 48 godzin przed startem samolotu.
Kiedy osoba niepełnosprawna musi podróżować z opiekunem?
Pomoc udzielona osobie niepełnosprawnej zarówno na lotnisku, jak i w samolocie jest bezpłatna.
Osoby niewidome i niedowidzące
Osoby niewidome i niedowidzące, które korzystają z pomocy psa przewodnika mogą bezpłatnie przewieźć go na pokładzie samolotu.
Wymagane jest poświadczenie weterynaryjne dotyczące takiego psa oraz dokument potwierdzający jego status psa przewodnika, kaganiec i uprząż.
Linia lotnicza nie może odmówić przyjęcia psa przewodnika na pokład, jeśli pies ma wszystkie potrzebne oznakowania i poświadczenia.