Disabled Persons Service - Airport Guide from Arrival to Departure

Podróż samolotem osoby niepełnosprawnej - poradnik od przyjazdu do wylotu

Parking lots

The airport parking lots are adapted for passengers with disabilities. They are appropriately marked and located in close proximity to the terminals.

Getting to the terminal.

The path leading to the terminal is marked with appropriate pictograms. There is a help point for disabled people in the terminal. At this point, marked with appropriate symbols and equipped with call devices, a disabled person can report their arrival at the airport.

Baggage check-in and security check.

Disabled persons are subject to security checks to the same extent as other passengers. The staff carrying out security checks are appropriately trained in the screening of disabled persons.

Special assistance at the airport.

Thanks to the assistance service, people with disabilities can easily go through the entire process of preparing for the flight and board the plane safely. People with disabilities are entitled to free assistance at the airport and on the plane.

When does a disabled person have to travel with a carer?

In some cases, when the passenger's condition prevents them from functioning independently, a carer is needed.

Blind and visually impaired people.

Blind and visually impaired people may be accompanied by a guide dog during their journey.

Parkingi

Parkingi lotniskowe mają specjalne miejsca przeznaczone dla pojazdów osób niepełnosprawnych. Miejsca te są oznaczone odpowiednimi symbolami i znajdują się blisko wejść do terminalu. W pobliżu wejść do terminalu znajdują się miejsca postojowe dla taksówek, umożliwiające wygodny dojazd i odjazd z terminalu.

Przewoźnicy dysponują samochodami umożliwiającymi przewóz osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich, a także przewóz samych wózków inwalidzkich.

Popularne parkingi przy lotnisku dostosowane dla osób niepełnosprawnych:

name of the parking price for 7 days facilities
SkyWay Parking
Chopin Airport Warsaw Okęcie
119,00 zł ogrodzony, oświetlony, monitorowany, obsługa 24/7, faktura vat
Park KING 24H
Chopin Airport Warsaw Okęcie
140,00 zł fenced, illuminated, monitored, service 24/7
Parking Mpark
Warsaw Modlin Airport
90,00 zł fenced, illuminated, monitored, service 24/7, vat invoice
PERI Parking 24H
Katowice Pyrzowice Airport
140,00 zł fenced, illuminated, monitored, 24/7 service, vat invoice
B1 Parking
Krakow Balice Airport
100,00 zł samochody osobowe, ogrodzony , oświetlony, monitorowany, obsługa 24/7 , faktura vat
Parking R1 24H Comfort
Chopin Airport Warsaw Okęcie
229,00 zł fenced, illuminated, monitored, service 24/7, vat invoice
Krispit Parking 24
Chopin Airport Warsaw Okęcie
140,00 zł fenced, illuminated, monitored, service 24/7
Parking Dominik 24H
Chopin Airport Warsaw Okęcie
200,00 zł fenced, illuminated, monitored, service 24/7, vat invoice
Parking Odlot P1 24H Comfort
Chopin Airport Warsaw Okęcie
261,00 zł fenced, illuminated, monitored, service 24/7, vat invoice
JG Parking
Warsaw Modlin Airport
95,00 zł fenced, illuminated, monitored, service 24/7, vat invoice

wskazówka

Na zatoce Kiss&Fly znajduje się również wyznaczone miejsce postojwe dla osób niepełnosprawnych.

Dojście do terminalu

Szlak prowadzący do terminalu jest oznaczony piktogramami z symbolem osoby niepełnosprawnej w kolorze błękitnym. Dodatkowo w otoczeniu terminalu, jak i w jego wnętrzu zlokalizowane zostały punkty przywoławcze, które dają możliwość wezwania specjalnej asysty.

wskazówka

Punkty przywoławcze oraz wszystkie udogodnienia i usługi przeznaczone dla osób niepełnosprawnych są oznaczone takimi samymi piktogramami w kolorze błękitnym.

Odprawa bagażowa i kontrola bezpieczeństwa

Osoby z niepełnosprawnościami potrzebujący asysty powinny się pojawić min. 2 godziny przed wylotem. To pozwoli nadać bagaż i np. wózek inwalidzki bez potrzeby ustawiania się w kolejce. Standardowy składany akumulatorowy wózek inwalidzki jest przewożony za darmo i nie jest wliczany w masę bagażu (zaleca się dołączenie instrukcji do składania wózka, co ułatwi pracę obsłudze).

Dodatkowo kontaktując się z pracownikiem obsługi lotniska odpowiednio wcześniej, asysta będzie czekać z wózkiem inwalidzkim do użytku na lotnisku w chwili przybycia. Po przejściu przez kontrole bezpieczeństwa, można posiadać jako bagaż podręczny laski, kule i inne urządzenia wspomagające samodzielne poruszanie (podczas lotu będą one schowane w kabinie do przechowywania rzeczy niebezpiecznych).

Osoby autystyczne lub z zespołem Aspergera jeśli wcześniej poinformują personel, mogą podejść do kontroli bezpieczeństwa poza kolejką i otrzymać kartę pierwszeństwa wstępu na pokład.

wskazówka

Kontrola bezpieczeństwa osób niepełnosprawnych może potrwać nieco dłużej niż dla pozostałych podróżnych. Osoby niepełnosprawne podlegają tym samym procedurom kontrolnym, co osoby pełnosprawne.

Asysta specjalna na lotnisku

Asysta specjalna to bezpłatna pomoc, której udziela pasażerowi pracownik lotniska. W ramach tej usługi pracownik może - w zależności od potrzeb pasażera - towarzyszyć mu przez cały proces odprawy i kontroli, aż do zajęcia miejsca w samolocie.

Dzięki usłudze asysty, osoby z niepełnosprawnością mogą bez problemów przejść przez cały proces przygotowania do lotu oraz bezpiecznie wsiąść do samolotu. Po przejściu kontroli bezpieczeństwa pasażerowie niepełnosprawni oczekują na wejście na pokład samolotu w salach odlotowych, w których znajdują się specjalnie przystosowane siedziska (miejsca zarezerwowane).

W przejściu z sali odlotowej na pokład samolotu towarzyszy mu pracownik asysty. Od wejścia na pokład samolotu dalszej pomocy pasażerowi udziela personel linii lotniczej. Jeśli zajdzie taka potrzeba pracownik pomoże przy przechowywaniu i pobieraniu bagażu w samolocie.

Asysta specjalna to także pomoc udzielana po zakończeniu lotu. Pracownik lotniska pomoże pasażerowi wysiąść z samolotu przy wykorzystaniu wind, wózków inwalidzkich i zapewni mu pomoc podczas odbierania bagażu i kontroli bezpieczeństwa.

Niektóre z lotnisk i linii lotniczych posiadają w swojej ofercie specjalne saloniki dla klientów z wymaganiami specjalnymi, które są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i z ograniczoną mobilnością.

wskazówka

Aby skorzystać z asysty specjalnej, należy poinformować o tym przewoźnika podczas procesu rezerwacji i kupna biletu. Zwykle Lotnisko prosi o kontakt z przedstawicielami najpóźniej na 72 godziny przed lotem bądź 48 godzin przed startem samolotu.

Kiedy osoba niepełnosprawna musi podróżować z opiekunem?

Jeśli stan pasażera uniemożliwia mu m.in. zrozumienie prostych komunikatów personelu, samodzielne skorzystanie z toalety, utrzymywanie górnej części ciała bez pomocy czy też zażywanie wyznaczonych leków, przewoźnik może zażądać, aby pasażerowi towarzyszył opiekun w wieku co najmniej 16 lat. Osoba towarzysząca musi być zdrowa.
wskazówka

Pomoc udzielona osobie niepełnosprawnej zarówno na lotnisku, jak i w samolocie jest bezpłatna.

Osoby niewidome i niedowidzące

Osoby niewidome i niedowidzące, które korzystają z pomocy psa przewodnika mogą bezpłatnie przewieźć go na pokładzie samolotu.

Wymagane jest poświadczenie weterynaryjne dotyczące takiego psa oraz dokument potwierdzający jego status psa przewodnika, kaganiec i uprząż.

wskazówka

Linia lotnicza nie może odmówić przyjęcia psa przewodnika na pokład, jeśli pies ma wszystkie potrzebne oznakowania i poświadczenia.